Objektif
|
Memastikan perjalanan
urusan pentadbiran am pejabat yang teratur dan lancar dengan suasana kerja
yang ceria, kemas dan selesa
|
Memberikan perkhidmatan pelanggan dan pengurusan
aduan awam yang mesra pelanggan, sistematik dan memenuhi kehendak pelanggan
|
Memberikan perkhidmatan sokongan kepada
pegawai/kakitangan dan semua bahagian/unit di Majlis Daerah Penampang
|
Memastikan Majlis Daerah Penampang menerimapakai
pekeliling-pekeliling perkhidmatan dan pekeliling pentadbiran dalam
pelaksanaan penugasan
|
Memastikan pengurusan Aset Alih dan Inventori
yang sistematik dan teratur
|
Melahirkan tenaga sumber manusia yang terlatih
dan efisyen melalui pelaksanaan latihan dari masa ke semasa serta mengkaji
pengunaan sumber manusia dari masa ke semasa
|
Fungsi Utama
|
Unit Operasi dan
Kebersihan Pejabat
Melaksanakan pembersihan berkala
bangunan Wisma Majlis Daerah Penampang & kawasan perkarangan Majlis
termasuklah pejabat-pejabat, ruang lobi, koridor, bilik mesyuarat, pantri &
tandas
|
Unit Sumber Manusia dan
Personel
Mengurus hal ehwal perjawatan yang
merangkumi pengambilan kakitangan, pengesahan jawatan, kenaikan pangkat,
menyelaras tindakan tatatertib serta pencen. Unit ini juga menyelaras
penilaian prestasi tahunan pegawai & kakitangan Majlis
|
Unit Operasi dan
Kebersihan Pejabat
Melaksanakan pembersihan berkala
bangunan Wisma Majlis Daerah Penampang & kawasan perkarangan Majlis
termasuklah pejabat-pejabat, ruang lobi, koridor, bilik mesyuarat, pantri dan
tandas
|
Unit Sumber Manusia dan
Personel
Mengurus hal ehwal perjawatan yang
merangkumi pengambilan kakitangan, pengesahan jawatan, kenaikan pangkat,
menyelaras tindakan tatatertib serta pencen. Unit ini juga menyelaras
penilaian prestasi tahunan pegawai & kakitangan Majlis
|
Unit Fail dan Pengurusan
Mesyuarat
Mengurus surat menyurat, fail-fail
utama Majlis termasuk pembukaan fail-fail baru, penyelenggaraan fail-fail
sedia ada serta menyelaras pelupusan fail-fail tutup
|
Unit Aset dan Inventori
Mengurus semua aset-aset alih di
bawah kawalan Majlis termasuk penerimaan, pendaftaran, penggunaan,
penyimpanan dan pemeriksaan, penyelenggaraan, pelupusan serta kehilangan &
hapuskira berdasarkan kepada Tatacara Pengurusan Aset Alih & Tatacara
Pengurusan Stor yang berkuatkuasa
|
Unit Pengurusan Dewan dan Logistik
Mengurus penggunaan & pembersihan
Dewan Masyarakat Tun Fuad Stephens, Dewan Sigah, Buhavan Square & Padang
Majlis. Menyelaras penggunaan kenderaan pejabat Majlis
|
Proses Kerja
|
Pengurusan Surat-Menyurat
|
Pengurusan Tempahan Dewan, Buhavan Square dan
Padang
|
Pengambilan dan Pelantikan Kakitangan Baru
|
Pelaksanaan Ekosistem Kondusif Sektor Awam (EKSA)
|
ENCIK FRANCIS CHONG
ENCIK ROBERT MALANGKIG